SZKOŁA 2.0 – szansa na lepszą edukację - Projekt Show #05

W najnowszym odcinku Projekt Show gościliśmy Maję Redę i Juliana Wąska z Fundacji Szkoła 2.0. Założyli fundację jeszcze w Liceum, gdy tylko prawnie mogli. Ich cel: najpierw pomóc polskim uczniom, przez to zmienić polską szkołę.

„Rzeczy do zmiany w polskiej edukacji – im dłużej w tym siedzimy tym więcej ich widzimy. Tylko my poza narzekaniem stwierdziliśmy że coś faktycznie zmienimy.”  

 Julian Wąsek: „Opowiadamy o prawach ucznia, o tym jak efektywnie i szybko się uczyć, jak radzić sobie z różnymi ciężkimi emocjami, jak zarządzać czasem – generalnie takie rzeczy o których szkoły opierające się na systemie pruskim nie mówią, no a my chcemy zwrócić uwagę na to jak kluczowe są to rzeczy w XXI w.”

Maja Reda dodaje: „Największe braki są właśnie w tych dwóch aspektach [psychologia i samorozwój]. Gdzieś tam od tego zaczęliśmy i zobaczyliśmy że w tym jesteśmy dobrzy, że to się sprawdza i w tym możemy działać. Więc myślę że od tego się zaczęło i myślę że to jest pole w którym możemy się pokazać od tej dobrej strony i komuś pomóc.”

Szkoła 2.0 przedkłada pracę organiczną nad odgórne reformy.

Julian Wąsek: ”Mówiąc o jakimkolwiek postępie musimy najpierw stworzyć fundament pod ten postęp – nie ciężko jest zrobić rewolucję, tylko rewolucja dla rewolucji nie ma zupełnie sensu. Możemy proponować ustawy obywatelskie, tylko to nie ma żadnego sensu jeżeli nie ma pokrycia faktycznie z rzeczywistością i będziemy proponowali reformę uczniom, którzy są w tragicznej kondycji psychicznej.”

Maja Reda: „Zmiana oddolna jest najważniejsza, ponieważ to że zaczniemy od nas samych, od szkół wokół nas, które potem mogą to dalej rozszerzyć. To będzie najlepszy, lawinowy skutek. Małe zmiany od najmłodszych lat są najważniejsze i dadzą najlepsze efekty.”

„Jeżeli uczniowie wiedzą że mają kogoś znającego się na pierwszej pomocy psychologicznej w swojej szkole, to są w stanie czuć się bardziej pewnymi i wiedzą że mają pierwszą deskę ratunku.”

Decydując się na naukę w jakiejś szkole bardzo rzadko mamy możliwość sprawdzenia jej poziomu dostępności i jakości pomocy psychologicznej. Julian Wąsek w Raporcie o Stanie Zdrowia Psychicznego Uczniów zapostulował wprowadzenie rankingu oceniającego przyjazność szkół dla uczniów. Co się dzieje z tym ambitnym projektem?

Julian Wąsek: „Nie ruszył sam w sobie projekt, natomiast ruszyły przygotowania do niego – między innymi działa Gazeta Szkoły 2.0 która miesięcznie przyciąga rzesze czytających”

Swoją decyzje argumentuje:

 „Jest bardzo dużo fajnych projektów społecznych w Polsce, tylko bardzo duża z nuch zalicza falstart. Bo jednak wszystko opiera się na promocji, na docieraniu do ludzi. W projektach społecznych największą wartością są ludzie. Fajny projekt wypala się bardzo szybko bo nie przynosi rezultatów. Nie dlatego że jest zły czy źle przemyślany, ale on ruszył za szybko i ludzie o nim nie usłyszeli. Potem taki projekt trafia do kosza i jeszcze ktoś się zrazi do działalności społecznej”

„Odwracamy ten schemat i zaczynamy od budowy zasięgów – w ten sposób ruszył nasz kanał na Youtube, prowadzimy gazetę, media społecznościowe w aktywny sposób”

Poza zasięgami, ważna jest jeszcze marka.

Julian Wąsek: „Ile portali, fundacji ma zasięgi, ale nie ma marki. Mając markę mamy poparcie społeczne i wtedy jesteśmy w stanie oferować te projekty.

Jaka jest marka Szkoły 2.0?

Julian Wąsek: „Budujemy szkole 2.0 na pewnych wartościach i staramy się przyciągać do siebie ludzi wyznających podobne wartości. Jedną z naszych głownych wartości jest przyjazność wobec ucznia do którego trafiamy. Jest przyjazność względem innych naszych współpracowników, naszych wolontariuszy, naszych działaczy w fundacji.”

Starają się pokazać, że nie trzeba być w rządzie żeby coś zmienić. W tym celu Szkoła 2.0 jeździ po całej Polsce, prowadząc warsztaty o zaczynaniu działalności społecznej i tworzeniu zmiany we własnej społeczności. Na warsztatach nasi goście dzielą się też swoją osobistą historią zakładania Fundacji i ich motywacją – to też część marki.

Julian Wąsek: „Jesteśmy ludźmi z małych miejscowości które chcą działać, widzą problem i działają, tym zarażają innych młodych ludzi”

Maja Reda: „Marką jest to ze sami jesteśmy uczniami. Założyliśmy naszą fundację w wieku 18 lat. Młodzi ludzie widzą że jesteśmy na nich otwarci, że my chcemy i że nikt nas do tego nie zmusza. Otwartość, to że pkazujemy się z naturalnej ludzkiej strony myślę że jest bardzo ważne”

Przeciw komu naszym dzielnym społecznikom przyszło się mierzyć? Kto i co jest największym inhibitorem modernizacji Polskiej edukacji?

Julian Wąsek odpowiada: rodzice.

„Najczęściej to rodzice hamują progresywizm w szkole, ale trudno im się dziwić, bo jeżeli ktoś 12 lat spędził w tym systemie, chodził do takiej szkoły no i dziś osiągnął jakiś sukces, ma stabilną pracę, rodzinę, daje sobie radę, to przecież kiedy to zmienimy to może już tych sukcesów nie będzie.”

Julian jest jednak daleki od obarczania rodziców winą. To nieświadomość – coś o czym się nie mówi w kontekście edukacji, a coś co jest ogromną przeszkodą w jej postępie.

„Co z tego że my pójdziemy do szkól i poprowadzimy różne warsztaty jeżeli ci uczniowie wrócą do domów a ich rodzice nieświadomi tego że my faktycznie mówi prawdę opartą na badaniach powiedzą <a głupoty wygadują ci młodzi ludzie>.”

Nieświadomość nie jest tylko domeną rodziców. Nasi goście opowiadają, że często mają sytuacje gdy na warsztatach z praw ucznia sami nauczyciele są zaskoczeni co przysługuje ich podopiecznym na mocy prawa.

Zgodnie z zasadami retoryki, nasi goście kończą wywiad apelem o niebanie się innowacyjnej edukacji i zmiany w polskim szkolnictwie.

Zobacz więcej na stronie fundacji Szkoła 2.0

Zobacz więcej naszych działań w sferze edukacji